Waarom Klik?

In de kraamzorg is het heel normaal om je eigen kraamverzorgster te kiezen. In de jeugdhulpverlening heb je helemaal niets te kiezen. En dat is een grote bron van alle problemen. Lees hieronder maar.

Demo aanvragen

“Bij de zesde begeleider binnen anderhalf jaar hield het voor de 8-jarige Wesley op, een jongen met gedragsproblemen en diagnoses als ADHD en ODD. Hij vertrouwde het niet meer en weigerde mee te werken.”.

Dagblad van het Noorden - 9 oktober 2021

De actuele situatie in de branche

Als je het stuk hiernaast leest kan je hiervan uitgaan: er zijn al heel wat jeugdzorggelden aan Wesley besteed, maar met Wesley gaat het nog niets beter dan bij de start van de hulp. Misschien wel slechter. Want hij is daarboven op het vertrouwen in de hulpverlening verloren. Je kunt ook hiervan uitgaan: Wesley is lang niet de enige die dit overkomt. En om deze fouten bij Wesley te herstellen, moet er nog veel meer geld uitgegeven worden.

Ruim tien procent van de jongeren in Nederland kreeg in 2020 jeugdhulpverlening. Dit betekent dat er drie leerlingen in een reguliere klas van dertig leerlingen hulp krijgen. Geen wonder dat de jeugdzorg tekorten enorm oplopen. Er is een schreeuwende behoefte om te bezuinigen.

Maar hoe? Dat is het grootste en moeilijkste vraagstuk. Werken met KLIK is een van de oplossingen.

Terug naar het begin; je eigen hulpverlener kiezen

KLIK is een matchingssysteem voor (jeugd)hulpverleningsorganisaties. Hiermee kunnen cliënten hun eigen hulpverleners kiezen op basis van persoonlijke voorkeuren. Geef je dan de cliënt toegang tot het systeem? Nee dat doen we (nog) niet. Jouw organisatie voert regie over het systeem en de planning. En hulpverleners? Die kunnen aangeven met welk type cliënten zij graag werken. Hulpverlener en cliënt kunnen door middel van KLIK voor elkaar kiezen. Zij gaan daardoor allebei werken met iemand waar ze een KLIK mee hebben. En dat is een oplossing voor heel veel problemen.

Wie vind jij een zeurpiet?

Je merkt het zelf ook in je werk. Zodra je met iemand samenwerkt met wie het goed klikt, voer jij gemakkelijker je werk uit. Je motivatie om naar jouw werk te gaan is groter en jij beleeft meer plezier in jouw taken. Daarnaast is het gemakkelijker om jouw collega die je te gek vindt om hulp te vragen dan de collega waar je tegenop kijkt of die collega waarvan je stiekem denkt dat het een zeurpiet is. Zo moet dat ook in de hulpverlening.

#HOEDAN?!

Wanneer je kijkt naar wat werkt in de hulpverlening, trekt de wetenschap een duidelijke conclusie. Eén van de belangrijkste voorspellers van succes in de hulpverlening is de relatie die de cliënt heeft met de hulpverlener.

Dit is zelfs een belangrijkere voorspeller dan de gekozen behandelmethodiek. Maar in hoe veel organisaties hebben cliënten regie in dit beslissingsproces? Niet. Die regie hebben ze namelijk niet. Organisaties bepalen wie jouw hulpverlener wordt. Gek toch eigenlijk? Met KLIK breng je hier verandering in.

Een andere belangrijke voorspeller voor succes is de continuïteit van de hulp. In de huidige branche wordt dit enorm bemoeilijkt. De verzuimcijfers in de hulpverleningsbranche liggen namelijk vele malen hoger dan we eigenlijk zouden willen. Een caseload vol leuke cliënten. Dat zouden we eigenlijk willen. Want plezier is dé tegenhanger van verzuim. En dat kan. Met KLIK.

Wij geloven in doelen behalen.

1

Regie van cliënten wordt vergroot.

3

Het verzuim van hulpverleners verlaagt en daarmee verhoogt de continuïteit van de hulpverlening.

2

Hulpverleningsdoelen behaal je sneller.

4

Een neveneffect hiervan is dat er een bezuiniging tot stand komt in jouw kosten.

"Mijn dochter stond weer open voor hulpverlening nu ze een begeleider heeft met dezelfde interesses. Samen bespreken ze alles wat er in haar koppie zit tijdens het maken van nieuwe pakken voor de volgende Comic Con."

Irene - moeder

Geschikt voor iedere zorgorganisatie

KLIK is een systeem dat jij intern in jouw organisatie implementeert.  Al jouw medewerkers hebben een profiel met hun persoonlijke en professionele voorkeuren, expertises en beschikbaarheid. Als een cliënt zich aanmeldt bij jouw organisatie, stel je een aantal vragen extra. Namelijk: wat voor hulpverlener zou jij prettig vinden? En wanneer wil jij de hulp? Met deze antwoorden ga jij op zoek naar de best passende match in KLIK. Is de medewerker niet beschikbaar? Samen met de cliënt bepaal je welke factoren het belangrijkste zijn. De perfecte match bestaat niet. Als de cliënt er maar over kan meebeslissen.

Samen de zorg leuker maken?

Help mee de huidige systematiek te veranderen en bespaar tegelijkertijd kosten in jouw organisatie.

Demo aanvragen